Реконструкција пруге Ниш – Зајечар напредује и у време ванредног стања због пандемије вируса КОВИД – 19, а радови се одвијају уз све мере предострожности и заштите здравља радника.
Од почетка радова до 24. априла постављено је укупно око 46 километара нових колосека на деоници пруге Матејевац – Књажевац, а радови се одвијају на више места дуж пруге истовремено.

Првих дана након ускршњих празника демонтирано је око петсто метара шинских поља допремљених у станицу Матејевац, а пристигло је и око 2.800 метара шина, које су из железничке композиције истоварене на деоници пруге између Палилуле и Подвиса. Управо на тој деоници одвијају су се и радови на демонтажи старих и полагању нових колосека.
![]()
Преостало је да се између Сврљига и Књажевца реконструише још око седам километара отворене пруге на деоници Палилула – Подвис, као и нешто више од три километра пролазних колосека кроз станице, па да комплетна пруга од Ниша до Књажевца буде реконструисана и завршена. Деоница Ниш – Сврљиг практично је већ завршена и готово спремна за саобраћај.
![]()
Градилиште пруге Ниш – Зајечар на тај начин и током ванредног стања остало је активно и радови су се и у отежаним условима одвијали. На тај начин и „Инфраструктура железнице Србије“, као инвеститор и извођачи радова испоштовали су препоруку државног врха и потпредседнице српске Владе Зоране Михајловић, да се са инфраструктурним радовима настави упркос пандемији где год је то могуће и уз примену свих мера заштите здравља и безбедности радника. Уз све мере обезбеђења и дозволе надлежних органа, створени су услови да се током ванредног стања на реконструкцији ове регионалне пруге ради и у време ограниченог кретања.
![]()
И мада је незахвално говорити о роковима у време пандемије корона вируса, извођачи радова процењују да би се, уз ову динамику и благовремену доставу материјала на градилиште, реконструкција пруге од Ниша до Књажевца могла завршити за још око два месеца.
![]()
Радови на реконструкцији 108 километара дуге пруге од Ниша до Зајечара почели су 25. фебруара 2019. године.
Поред положених скоро 46 километара нових колосека, до сада су завршени и сви радови на 18 мостова и 18 челичних пропуста на овој прузи укупне дужине око 424 метра, који подразумевају реконструкцију и неопходну замену прагова.
Такође, између Матејевца и Књажевца реконструисано је или су радови у завршној фази на укупно 28, од укупно 44 путних прелаза.
![]()
Од укупно 36 тунела на овој деоници пруге, до сада је реконструисано 14 тунела укупне дужине око три километра, укључујући и најдужи и најтежи тунел Грамада (1.701 метар).
Замењене су и по четири скретнице у станицама Матејевац и Грамада, док су у Сврљигу од постојећих осам до сада замењене још четири скретнице.
Пруга Ниш – Зајечар у саобраћај је пуштена 1922. године, а последњи пут комплетно је била реконструисана пре скоро шест деценија, због чега је брзина возова на више деоница била ограничена на 10-20 километара на сат.
![]()
Пруга Ниш – Зајечар једна је од најлепших и најтежих пруга у овом делу Европе. Дуж пруге Ниш – Зајечар, налазе се 52 моста укупне дужине 1,8 километара и 36 тунела укупне дужине од око 5 и по километра, као и 90 путних прелаза.
Интересантно је да се на овој прузи у Сврљишкој клисури налази и седманаест бетонских мостова, које је пројектовао и вршио надзор познати Милутин Миланковић. Свих седаманаест бетонских мостова су лучни, исте дужине и распона 30 метара. Милутин Миланковић је, прихватајући предлог железнице да пројектује ове мостове, тражио и добио само бесплатну повратну возну карту између Беча и Беогарад.
Радови се одвијају у условима потпуне обуставе железничког саобраћаја, а током реконструкције пруге између Ниша и Зајечара теретни возови саобраћају правцем Ниш – Мала Крсна – Пожаревац – Мајданпек – Прахово.


![]()
![]()
![]()
